- Perkhidmatan Utama
- Jabatan
- Kawalan Bangunan
- Kejuruteraan
- Kesihatan Persekitaran
- Perbendaharaan
- Penilaian & Pengurusan Harta
- Perancangan Pembangunan
- Khidmat Pengurusan
- Penguatkuasaan
- Konservasi Warisan
- Perkhidmatan Perbandaran
- Landskap
- Pelesenan
- Pengurusan Korporat Dan Komuniti
- Pesuruhjaya Bangunan
- Unit Undang-Undang
- Unit Audit Dalam
- Unit Penyelarasan Pembangunan
- Unit Pusat Sehenti (OSC)
- Unit Integriti
- Bandar Mesra Usia
- Sistem Pengesan Paras Air
- Peta Had Sempadan Penyelenggaraan
Bandar Mesra Usia
16 Jun, 2023
Halaman 3 dari 9
Halaman 3 dari 9
2: Sistem Pengangkutan
-
Kerjasama dengan Penang Rapid Bus dalam pelaksanaan pengangkutan awam PERCUMA sebagai insentif mampu milik untuk semua rakyat Pulau Pinang sperti Central Area Transit (CAT), Bridge Express Shuttle Transit' (BEST) , CATBridge
-
Berkonsepkan mesra penunggang basikal, Bas "menyedia platform dan membenarkan basikal dibawa bersama. Ini membolehkan para penggemar riadah berbasikal menjalankan aktiviti di bandaraya George Town
-
Pengekalan bas yang boleh diakses kemudahan kerusi roda sebanyak 200 buah
(sumber: Rapid Penang)
- Penang Smart Parking (PSP) – Dalam usaha ke arah Bandar Pintar, sistem tempat letak kereta Pintar Pulau Pinang yang mesra pengguna bagi setiap lapisan masyarakat telah dihasilkan yang dilengkapi ciri-ciri Cari Parking, Bayar Parking, Bayar Kompaun, Beli Pas Bulanan.
- Pelan Induk Laluan Berbasikal Pulau Pinang dengan matlamat untuk mewujudkan laluan berbasikal sepanjang 200km di sekitar Pulau Pinang yang akan menyusuri bandar, melalui pantai untuk penunggang basikal mengembara ke seluruh pulau tanpa menghasilkan karbon bagi terus menggalakkan lebih ramai orang berbasikal yang diperkenalkan pada 2017serta menyasarkan penunggang basikal sebanyak 45,000 setiap tahun menjelang 2025.
- Sistem Perkongsian Basikal (Link Bike) ini telah dilancarkan pada 17hb Disember 2016. Kini, terdapat sejumlah 29 stesen, 250 basikal dan 325 'bicycle dock' disediakan di kawasan George Town dan Bayan Baru.
- Projek rejuvenasi lorong belakang yang direka dengan baik akan meningkatkan aktiviti pejalan kaki dan berbasikal, akhirnya meningkatkan aktiviti ekonomi dan menurunkan kadar jenayah. Ini akan membawa kepada kesan limpahan positif yang memberi manfaat kepada alam sekitar dan kesihatan awam
- (MBPP) telah merangkul anugerah terulung Jean-Paul-L’Allier Prize for Heritage edisi ke-7
Halaman