- Perkhidmatan Utama
- Jabatan
- Kawalan Bangunan
- Kejuruteraan
- Kesihatan Persekitaran
- Perbendaharaan
- Penilaian & Pengurusan Harta
- Perancangan Pembangunan
- Khidmat Pengurusan
- Penguatkuasaan
- Konservasi Warisan
- Perkhidmatan Perbandaran
- Landskap
- Pelesenan
- Pengurusan Korporat Dan Komuniti
- Pesuruhjaya Bangunan
- Unit Undang-Undang
- Unit Audit Dalam
- Unit Penyelarasan Pembangunan
- Unit Pusat Sehenti (OSC)
- Unit Integriti
- Bandar Mesra Usia
- Sistem Pengesan Paras Air
- Peta Had Sempadan Penyelenggaraan
Jabatan Pengurusan Korporat dan Komuniti
-
Profil
Pada 1 Oktober 2004, Penstrukturan semula Majlis Perbandaran Pulau Pinang telah dilaksanakan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). Berikutan penstrukturan semula ini sebanyak lapan (8) jabatan telah diwujudkan berbanding sepuluh (10) jabatan sebelum ini.
Melalui proses penstrukturan ini, satu jabatan baru telah diwujudkan iaitu Jabatan Khidmat Kemasyarakatan. Pada 1 Februari 2005. Jabatan Khidmat Kemasyarakatan telah mula beroperasi di Stadium Bandaraya, Pulau Pinang.
Pada 15 Julai 2011, Jabatan Khidmat Kemasyarakatan secara rasminya telah diberi penjenamaan baharu iaitu Jabatan Rekreasi, Pelancongan dan Perhubungan Antarabangsa di mana Unit Landskap telah diletakkan di bawah seliaan Jabatan ini mulai 1 November 2011.Penempatan Unit Landskap dalam Jabatan Rekreasi, Pelancongan dan Perhubungan Antarabangsa adalah bagi pengurusan dan pelaksanan projek-projek landskap dan pemantauan pokok-pokok disekitar Pulau Pinang secara berkesan dan teratur.
Pada 1 Mei 2015, Jabatan Rekreasi, Pelancongan dan Perhubungan Antarabangsa telah ditukarkan kepada Jabatan Khidmat Kemasyarakatan memandangkan tiada kelulusan dari Jabatan Perkhidmatan Awam. Manakala Unit Landskap juga telah diwujudkan sebagai satu Jabatan berbesa. Walau bagaimanapun pada 1 Januari 2022 Jabatan Khidmat Kemasyarakatan telah ditukarkan nama kepada Jabatan Pengurusan Korporat & Komuniti dan Unit Bahagian Komunikasi Korporat & Perhubungan Awam ditampatkan di bawah seliaan Jabatan.
-
Objektif
Komited memastikan perkhidmatan yang diberikan memenuhi standard kualiti dan piagam pelanggan yang ditetapkan. Objektif kami ialah untuk:
-
Meningkatkan kuali, penyampaian perkhidmatan melalui amalan urus tadbir baik dan mengutamakan satu perkhidmatan, satu penyampaian dengan pengamalan ‘No Wrong Door Policy’.
-
Merancang dan melaksanakan pembangunan yang seimbang dan memelihara alam sekitar yang berkuali,.
-
Merancang dan menyediakan kemudahan infrastruktur dan awam yang berkuali, perkhidmatan masyarakat yang ‘Vibrant’ dan persekitaran yang bersih dan indah.
-
Meningkatkan budaya hidup berkualiti, memulihara warisan dan menggalakkan penglibatan komuni, untuk mencapai pembangunan awam.
-
-
Fungsi
-
Melahirkan masyarakat yang sihat dan cergas melalui ak,vi, riadah dan rekreasi dengan menyediakan kemudahan awam seper, Stadium, Kompleks Sukan, Balai Rakyat dan taman-taman awam.
-
Meningkatkan hubungan baik dengan Jabatan Kerajaan dan Agensi Swasta untuk tujuan mendapatkan kerjasama dan penganjuran bersama program komuni,.
-
Mengeratkan hubungan dengan NGO’s dengan tujuan mengawal keindahan taman-taman awam dengan penganjuran program riadah dan rekreasi.
-
Menyelaras penyelenggaraan Zon Perindustrian Bebas dengan kerjasama agensi kerajaan dan swasta untuk memperkasa pertumbuhan ekonomi.
-
Memartabatkan MBPP di peringkat antarabangsa melalui program bandar berkembar & bandar persahabatan.
-
Membantu dan menyokong industri pelancongan dengan menyediakan perkhidmatan pengurusan dan peningkatan infrastruktur yang sedia ada.
-
Merancang dan melaksanakan program-program komuniti, dan kemasyarakatan dengan kerjasama dan penglibatan NGO, komuniti, dan persatuan penduduk bersama agensi-agensi kerajaan dalam mewujudkan masyarakat yang ceria, positif dan penyayang.
-
Menyelaras dan menggalakkan pembangunan kebudayaan dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Pulau Pinang sama ada di peringkat negara ataupun antarabangsa.
-
Bertanggungjawab dalam hubungan dengan Bandaraya, Pihak Berkuasa Tempatan dan Organisasi di peringkat Antarabangsa terutama dalam aspek Pelancongan, Sukan, Kebudayaan, “Friendship City” dan Bandar Berkembar.
-
Bertindak sebagai sekretariat untuk Tourism Promotion Organization For AsiaPacific (TPO).
-
-
Perkhidmatan Kami
-
Pengurusan Aduan
-
Tempahan Tempat Majlis
-
Pengurusan Acara
-
-
Piagam Pelanggan
-
Mengadakan mesyuarat koordinasi tempahan dua (2) minggu sekali untuk memastikan aktiviti-aktiviti, di balai-balai rakyat, padang-padang awam, taman-taman awam & rekreasi, Kompleks Sukan Balik Pulau dan Stadium Bandaraya berjalan dengan lancar di samping mengadakan program komuni, satu kali dalam sebulan.
-
Menceriakan suasana taman melalui aktiviti-aktiviti, rekreasi di Taman Bandaraya (Youth Park) setiap minggu seper, senamrobik, taichi, memanah, 'line dance', 'ballroom dancing' dan xiang gong sekurang-kurangnya 87 kali setahun.
-
Permohonan bagi tempahan balai-balai rakyat, padang-padang awam, taman-taman awam dan rekreasi, Kompleks Sukan Balik Pulau dan Stadium Bandaraya akan diputuskan serta merta dan permohonan secara surat-menyurat akan dijawab dalam tempoh masa satu (1) minggu hingga dua (2) minggu.
-
Menyelenggara taman-taman awam dan rekreasi setiap hari.
-
- Carta Organisasi
-
Direktori
Nama
Jawatan
Telefon (Pejabat)
Emel[at]mbpp[dot]gov[dot]my
Muhammad Muashraf bin Mohamed
Pengarah Pengurusan Korporat Dan Komuniti
226 3781
259 2241
muashraf
Khairol Izwan Bin Salamat Pmk. Penolong Pengarah Kanan 226 2953
226 2959
226 2384
khairolizwan Nurnadia Binti Md Isa
Pembantu Setiausaha Pejabat
226 2953
226 2959
226 2384
nnadia
Munirah Binti Md Shariff
Penolong Pengarah
(Venue)
226 2953
226 2959
226 2384
munirah
Gogeshwariy a/p Ragu
Penolong Pegawai Tadbir
(Penyelenggaraan)
226 2959
gogeshwariy
Sarina bt Ab Shattar
Penolong Pegawai Tadbir
(Unit Tempahan)
226 2385
sarinashattar
Mokagathi a/p Ganesan
Penolong Pegawai Tadbir
(Acara/Perhubungan Antarabangsa)
226 2959
226 2953
226 2384
mokagathi
M.Mohamed Shariff bin Mohamed Kassim
Pembantu Tadbir Kanan
226 2953
226 2959
226 2384
mshariff4186[at]gmail[dot]com
Suraya Binti Mohd Yahya
Pembantu Tadbir
(Perkhidmatan)
226 2953
226 2959
226 2384
suraya
Siti Hamida Binti Syed Mahamood
Pembantu Tadbir
(Kewangan)
226 2953
226 2959
226 2384
sitihamida.mahamood[at]gmail[dot]com
Nur Fatihah Binti Sohaimi
Pembantu Tadbir
(Sebut harga)
226 2953
226 2959
226 2384
fatihah
Melvinderjeet Singh a/l Sarjeet Singh
Pembantu Tadbir (Fail)
226 2953
226 2959
226 2384
melvinderjeetsingh88[at]hotmail[dot]com
Mubarak Hasan bin Zakaria
Pembantu Tadbir
(Aduan & Tempahan)
226 2953
226 2959
226 2384
mubarakhasan
Nur Aliyah Binti Hazam
Pembantu Tadbir (Acara)
226 2953
226 2959
226 2384
nuraliyah
Nur Syamim Bin Jozaiddi
Pembantu Tadbir (Taman)
226 2953
226 2959
226 2384
syamimmbpp[at]gmail[dot]com
Zarini Izzati Binti Sozaini
Pembantu Tadbir (Tempahan)
226 2385
zarinimbpp
etempahan
Nur Amalia Binti Nor Alaihudin Pembantu Tadbir (Aset & Stor) 226 2959
Samb. 113amalia Rodzi Bin Ibrahim
Mohd Fazlee bin Abu Bakar
(Kompleks Pasar Awam Balik Pulau/
Dewan Serbaguna Taman Manggis Indah/
Dewan Kuala Jalan Baru)
Pembantu Awam
017-5180469
017-4249544
Muhammad Amysaifullah bin Md Saad
(Balai Rakyat Jalan Patani)
Pembantu Awam
014-6005105
Imran bin Zullkiflee
(Balai Rakyat Batu Lancang)
Pembantu Awam
016-4569129
Ahmad Firdaus bin Md Eusope
(Balai Rakyat Bayan Baru /
Dewan D’Residence)
Pembantu Awam
016-4807777
Haja Kamal bin Md Madina
(Balai Rakyat Jalan Cantonment /
Kelab Rekreasi MBPP)
Pembantu Awam
012-5818810
Mohd Rafi bin Abd Rahim Rajendran
(Balai Rakyat Taman Sri Pinang)
Pembantu Awam
011-12428565
Fadzil bin Othuman Mydin
(Balai Rakyat Taman Tun Sardon)
Pembantu Awam
012-4241056
Mohamad Nazri bin Mohamed Ali
(Balai Rakyat Tanjung Bungah)
Pembantu Awam
017-5812310
Silvandran a/l Andy
(Balai Rakyat Padang Tembak /
Gelanggang Futsal Padang Tembak)
Pembantu Awam
016-4131684
Muhamad Harmi Bin Abdul Rahman
(Dewan Pusat Belia, Lebuh Acheh /
Gelanggang Bola Keranjang Lebuh Acheh)
Pembantu Awam
016-4310446
Veerappa a/l Tharmalingam
(Balai Rakyat Teluk Bahang)
Pembantu Awam
012-4532736
Muhamad Yasir bin Mohamed Farouk
(Dewan Lintang Minden /
Gelanggang Futsal Sungai Nibong)
Pembantu Awam
017-4139605
Mohamad Fariz bin Yahya
(Dewan Bukit Belah, Teluk Kumbar / Dewan Masyarakat Kompleks Rajawali)
Pembantu Awam
017-4828463
Mohd Indranizam Bin Azemi
(Dewan Taman Harapan)
Pembantu Operasi
012-5090491
Mohd Hilmi bin Abdul Malik
(Taman Metropolitan Relau)
Pengawal Keselamatan
0189554907
Muhamad Zahil Ridwan Bin Rosman
(Taman Jajar)
Pembantu Awam
01116597436
Stadium Bandaraya Pulau Pinang
042262385
Khairol Izwan Bin Salamat
Penolong Pengarah 1
(Komunikasi Korporat & Perhubungan Awam)
042592097
khairolizwan
Crystal Chiam Shiying
Penolong Pengarah 2 (Komunikasi Korporat &Perhubungan Awam)
012-4264612
crystal
Nordin bin Mat Jaafar
Penolong Pegawai Tadbir (Komunikasi Korporat & Perhubungan Awam)
013-5266719
nordin
Ramjan Mohamad b. Baboo
Pembantu Tadbir Kanan (Komunikasi Korporat & Perhubungan Awam)
011-31343317
ramjan
Sahariman Bin Wahab
Sabariah Binti Jaafar
Siti Hairulnisa Binti Mohd Rashid
Mohamed Amirul Izzat Bin Mohd Ismail
Yeoh Lay Hong
Noor Fadzilah binti Saleh
(Unit Aduan)
259 2167
259 2273
259 2167
259 2169
aduan
Anas b. Abdul Malik
(Kaunter Penerangan)
Pembantu Tadbir (P/O)
259 2168
HOTLINE MAJLIS (24 JAM)
263 7000
263 7637
-
Hubungi Kami
Telefon 04-226 2959 / 04-226 2953
Emel jpkk[at]mbpp[dot]gov[dot]my
Alamat Pusat Informasi Taman Bandaraya (Youth Park), Persiaran Kuari, 10450 Pulau Pinang
-
Dasar dan Garis Panduan
Sila klik di pautan https://www.mbpp.gov.my/ms/korporat/sumber/dasar-garis-panduan
-
Muat Turun Borang
Sila klik di pautan https://www.mbpp.gov.my/ms/muat-turun-borang
-
Perundangan
Sila klik di pautan https://www.mbpp.gov.my/ms/korporat/sumber/perundangan
-
Penerbitan
Sila klik di pautan https://www.mbpp.gov.my/ms/korporat/sumber/penerbitan-2