- Perkhidmatan Utama
- Jabatan
- Kawalan Bangunan
- Kejuruteraan
- Kesihatan Persekitaran
- Perbendaharaan
- Penilaian & Pengurusan Harta
- Perancangan Pembangunan
- Khidmat Pengurusan
- Penguatkuasaan
- Konservasi Warisan
- Perkhidmatan Perbandaran
- Landskap
- Pelesenan
- Pengurusan Korporat Dan Komuniti
- Pesuruhjaya Bangunan
- Unit Undang-Undang
- Unit Audit Dalam
- Unit Penyelarasan Pembangunan
- Unit Pusat Sehenti (OSC)
- Unit Integriti
- Bandar Mesra Usia
- Sistem Pengesan Paras Air
Jabatan Khidmat Pengurusan
-
Profil
Jabatan Sekretariat ditubuhkan pada tahun 1976 berikutan pada pelaksanaan Akta Kerajaan Tempatan 1976 yang melibatkan percantuman antara Majlis Bandaraya Georgetown dengan Majlis Daerah Luar Bandar ketika itu.
Jabatan Sekretariat pada masa itu diketuai oleh Pengarah Pentadbiran dan kini selepas penyusunan semula organisasi mengikut Sistem Saraan Baru (SSB), Jabatan Sekretariat diketuai oleh Setiausaha Perbandaran sendiri. Sktruktur organisasi baharu Majlis Bandaraya Pulau Pinang telah berkuatkuasa 1 Oktober 2004. Jabatan Khidmat Pengurusan yang wujud hasil penskrukturan semula ini mengambilalih kebanyakan tugas Jabatan Sekretariat kecuali aktiviti riadah, rekreasi, pelancongan dan pengurusan Zon Perindustrian Bebas (FIZ). Bahagian Sistem Maklumat yang dahulunya di bawah Jabatan Kewangan telah diletakkan di bawah Jabatan Khidmat Pengurusan. Walau bagaimanapun, Jabatan Khidmat Pengurusan telah distrukturkan semula sebagai Jabatan Korporat pada tahun 2011. Namun, pada tahun 2015 Jabatan Korporat telah ditukarkan semula sebagai Jabatan Khidmat Pengurusan sehingga kini.
-
Objektif
-
Mewujudkan kecemerlangan dalam pengurusan dan pentadbiran Majlis.
-
Menentukan semua urusan Mesyuarat-mesyuarat Majlis berjalan dengan teratur dan mengikut jadual.
-
Mewujudkan tenaga kerja yang mahir dan berdisiplin serta penggunaan personel secara optima.
-
Menjamin keselamatan harta benda Majlis serta kawalan keselamatan dalam kawasan pentadbiran Majlis.
-
Mengendali dan mempertingkatkan Sistem Maklumat Majlis.
-
-
Fungsi
4.1 BAHAGIAN PENTADBIRAN & URUSETIA
- Menguruskan hal ehwal pentadbiran dan pengurusan kewangan.
4.2 FAIL & PERCETAKAN- Mengurus hal-hal berkaitan pengurusan rekod dan fail
4.3 PEROLEHAN- Mengurus perolehan sebut harga dan tender jabatan
4.4 PERUMAHAN & KUARTERS-
Mengurus dan menyelenggara kuarters dan rumah peranginan.
-
Menyelaras pinjaman perumahan kerajaan bagi kakitangan.
4.5 BAHAGIAN PENGURUSAN MODAL INSAN - PERJAWATANA) PERANCANGAN MODAL INSAN-
Perancangan tenaga manusia
-
Pengambilan kakitangan tetap/kontrak/sambilan
-
Pengukuhan Perjawatan
-
Kenaikan pangkat/ pemangkuan/ fleksi
-
Semakan pengiktirafan kelayakan
-
Pusingan Kerja
-
Pertukaran/ peminjaman kakitangan
-
Pelarasan Gaji
-
Senarai Perjawatan
-
Pemakaian skim-skim perkhidmatan baru
B) HRMIS-
KUP 15 Tahun/ TBK 13 Tahun
-
Pertukaran pelantikan kakitangan apabila berlaku perubahan skim perkhidmatan
-
Bertanggungjawab terhadap pelaksanaan HRMIS peringkat Majlis (Pengurusan Rekod Peribadi, Pengurusan Cuti, Pengurusan Prestasi)
-
Data Perjawatan
4.5 BAHAGIAN PENGURUSAN MODAL INSAN - PERKHIDMATAN
A) SARAAN DAN PASCA PERKHIDMATAN-
Melaksanakan urusan persaraan kakitangan (Persaraan Wajib, Persaraan Pilihan, Persaraan atas sebab kesihatan dan Kematian dalam perkhidmatan)
-
Memproses kelulusan Gantian Cuti Rehat kakitangan
-
Mengurus pemberian Ex-Gratia Kematian.
B) BELANJA PERUBATAN-
Mengurus kemudahan permohonan perbelanjaan perubatan oleh pesara dan kakitangan
-
Mengurus tuntutan berkaitan pampasan Insurans dan Skim Ex-Gratia
C) LAIN-LAIN PERKHIDMATAN-
Melaksanakan urusan pemberian taraf berpencen kakitangan
-
Menguruskan urusan pengesahan kakitangan.
-
Memproses kelulusan urusan penanggungan kerja kakitangan
-
Mengurus urusan prestasi kakitangan.
-
Memproses permohonan Cuti kakitangan (CTR, CTG dan Cuti Sakit Lanjutan)
-
Memproses permohonan-permohonan kakitangan berkaitan hitungan kilometre, cuti, elaun, dan permohonan keluar Negara
-
Mengurus rekod/maklumat mengenai pengisytiharan harta kakitangan.
-
Mengurus Buku Perkhidmatan kakitangan.
4.6 BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
-
Pembangunan, pengembangan, Pindaan Sistem Aplikasi dan sokongan teknikal.
-
Sistem Operasi komputer dan sokongan teknikal.
4.7 BAHAGIAN KESELAMATAN-
Urusan Pengeluaran Pas dan Permit Barangan Terpakai bagi Zon Perindustrian Bebas FIZ.
-
Urusan Permohonan Pas Keselamatan KOMTAR.
-
Urusan pemeriksaan Keselamatan dan Kebakaran Jabatan.
-
Urusan permohonan Kad Kuasa dan Kad Pengenalan Kakitangan Majlis.
4.8 UNIT INTEGRITI
- Menangani isu-isu integriti, terutamanya berkaitan perilaku rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam agensi dan melaksanakan urusan tatatertib
-
Perkhidmatan Kami
Tiada
-
Piagam Pelanggan
-
Permohonan yang lengkap yang diterima dari Jabatan berhubung pengesahan dalam perkhidmatan kakitangan akan diproses dalam tempoh empat belas (14) hari.
-
Temuduga bagi mengisi kekosongan jawatan akan dilaksanakan sekurang-kurangnya 80% proses pengisian dibuat dalam tempoh 3 hingga maksimum 4 bulan daripada tarikh kelulusan pengisian.
-
Permohonan untuk permit mengeluarkan barang-barang lusuh dari kawasan perindustrian akandikeluarkan dalam tempoh dua (2) hari dari tarikh permohonan.
-
Permohonan untuk pas tahunan zon perindustrian bebas akan dikeluarkan dalam tempoh satu (1) hari dari tarikh permohonan.
-
Memproses dan meluluskan permohonan untuk mengikuti latihan/kursus/seminar/ konvensyen di dalam dan luar negeri dalam masa tujuh (7) hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan lengkap.
-
Memproses dan meluluskan permohonan untuk mengikuti latihan/kursus/seminar/ konvensyen di dalam dan luar negeri dalam masa tujuh (7) hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan.
-
Mengurus dan menyelaras Mesyuarat Biasa Majlis sekurang-kurangnya diadakan satu (1) kali sebulan serta menyediakan minit mesyuarat dalam tempoh tujuh (7) hari selepas tarikh mesyuarat berkenaan diadakan.
-
Menyediakan baucer bayaran dan menyampaikannya kepada Jabatan Perbendaharaan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh penerimaan invois.
-
-
Carta Organisasi
-
Direktori
Nama
Jawatan
Telefon(Pejabat)
E-mel[at]mbpp.gov.my
BAHAGIAN URUSETIA
Azman Bin Sirun
Pengarah Khidmat Pengurusan
04-2592258
04-2638130
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Afiza bt. Ismail
Pembantu Peribadi
Kepada Pengarah Khidmat Pengurusan
04-2592162
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Mohamed Fazli bin Mohamed Ismail
Penolong Pengarah Kanan
( Urusetia )
04-2592138
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Zaiton bt Hj. Darus
Penolong Pengarah
( Urusetia )
04-2592301
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nureliana binti Rosli
Pegawai Tadbir
(Pentadbiran & Kewangan / Rekod)
04-2690017
Samb: 3017
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Munira bt. Zaini
Penolong Pegawai Tadbir
(U1)
04-2592114
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nur Fatin Azerin Bt Mohamad Yusoff
Penolong Pegawai Tadbir
(U3)
04-2690007
Samb: 3007
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Roslinah bt. Othman
Pembantu Tadbir Tinggi
( Pentadbiran)
04-2592117
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Muhammad Hairi Sady bin Hashim
Pembantu Tadbir Kanan
(Urusetia)
04-2592172
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Khirulaida b. Hj. Aidarus
Pembantu Tadbir Kanan
(Am)
04-2592246
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nur Aini binti Shaik Daud
Pembantu Tadbir Kanan
(Fail)
04-2592116
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nur Azlina bt Md Yusoff
Bilik Setiausaha Pejabat
04-2592246
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Iffah Nabillah bt Roslan
Bilik Setiausaha Pejabat
04-2592246
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Noor Fadhilah Binti Abdullah
Unit Dun / Mmk
04-2592246
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
-
Bahagian Kaunter
(Depan)
04-2592400
-
-
Bilik Sumber
04-2592036
-
Abidah bt. Zakaria
Nadiah Zahirah bt Tajul Mulok
Roshita binti Basha
Nur Mazelifah bt Mazelan
Nooraziah binti Ibrahim
Unit Tender
04-2592236
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Muhamad Amsyar bin Zainol
Pembantu Tadbir
(Urusetia 2)
04-2592172
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Ahmad Nabil bin Mohd Noor
Pembantu Tadbir
(Urusetia 3)
04-2590029
Samb:3029
ahmadnabil@mbpp. gov.my
UNIT PENGURUSAN HARTA
-
Ketua Unit Kuarters Dan Perumahan
(KUPH)
04-2592136
-
Zatul Asmah bt. Mat Isa
Penolong Pegawai Tadbir
(UPH)
04-2592190
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Syahirah Binti Abdul Rahim
Pembantu Tadbir
(UPH)
04-2592190
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Lee Teik Boon
Banglo Southview (Bukit Bendera)
Banglo Richmond (Bukit Bendera)
-
-
UNIT ASET DAN STOR
Mahendran a/l Sereegaran
Unit Aset & Stor
2590029
Samb. 3029
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
PENTADBIRAN DAN KEWANGAN
Mahaya bt Mat Rejab
Rafidah bt Abdul Aziz
Fatimah bt Rusdi
Unit Kewangan
04-2592057
-
Siti Happizah bt Mohamed Som
Nor Mazlina bt Abdul Shariff
Abu Hassan bin Abu Bakar
Tuntutan Bayaran Perubatan
04-2592018
-
Asharuddin bin Zainal Abidin
Pembantu Tadbir Cuti
04-2592018
-
Saiful Azly bin Zainal Abidin
Unit Pencetakan
04-2592233
-
Nurashikin binti Zainol
Dewan Bandaraya
Unit Keurusetiaan Mesyuarat / MBM
04-2616141
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Pusat Bayaran Setempat
-
04-2610182
-
Thiyagarajan a/l Balakrishnan
Pemandu Urusetia
019-4082535
-
Ishak bin Ismail
Pemandu Urusetia
-
-
Syaiful bin Md. Hassan
Pemandu Urusetia
-
-
Ahmed Mashoor bin Mohd Noor
Pemandu Urusetia
-
-
Syed Omar bin Syed Mansoor
Pemandu Urusetia
-
-
Zaharee Afendy bin Zakaria
Pemandu Urusetia
-
-
Thevendran A/L Raja Gopal
Pemandu Urusetia
-
-
Mohd Zulfadzli bin Mat Abu
Pemandu Urusetia
-
-
BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
Azrina Binti Abu Bakar
Ketua Bahagian Teknologi Maklumat
04-2592297
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Afiza Binti Abdul Wahab
Pegawai Teknologi Maklumat
04-2592030
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Sri Mageswari A/P Patel
Pegawai Teknologi Maklumat
04-2592056
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nur Syifa Binti Othman
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
04-2592229
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Asyrafi Bin Naharuddin
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
04-2592257
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Muhamad Amirul B. Rahim
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
04-2592055
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nurhafizah Binti Mohamed Salim
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
04-2592119
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nurul Izzati Binti Amiruddin
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
04-2592119
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Aisyah Umairah Binti Azmir
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
04-2592119
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Mohamad Shahirul Amin Bin Mohamed Jaffar
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nur Alia Binti Jasmani
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
04-2592119 Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Mohd. Zainuddin B. Ahmad Baki
Pembantu Tadbir Kanan (Teknologi Maklumat)
04-2592159
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
BAHAGIAN PENGURUSAN MODAL INSAN
Norizianawati bt. Azizan
Penolong Pengarah Kanan
(Modal Insan)
04-2592234
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Sheik Osman bin V.O. Sintha Madar
Penolong Pegawai Tadbir Kanan
(Perjawatan)
04-2592240
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Norizawati bt. Mohd. Saad
Penolong Pegawai Tadbir
(Perkhidmatan)
04-2592245
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Faridah Tunahar bt. Abdul Jalil
Pembantu Tadbir Kanan
(HRMIS)
04-2592298
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Masdiana Bt Ferdaus
Pembantu Tadbir Kanan
(HRMIS)
04-2592271
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Fazillawati bt Mohd Ariff
Pembantu Tadbir
(Perjawatan)
04-2592311
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Noratikah bt Md Ariffin
Siti Fazdlina bt M Kassim
Azlina bt Yusoff
Pembantu Tadbir
(Perjawatan)
04-2592115
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Noor Syahira bt Samsudin
Pembantu Tadbir
(Perkhidmatan)
2592271
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Zuhainis bt Md Noor
Pembantu Tadbir
(Perkhidmatan)
2592271
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Zahidah bt Zainul Abidin
Pembantu Tadbir
(Perkhidmatan)
2592271
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Intan Shakira bt. Abdul Latif
Setiausaha Pejabat
2592324
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Roslinawati binti Mohd Rashid
Penolong Pegawai Tadbir Kanan
(Latihan dan Kerjaya)
2592280
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Muhammad Taufiq bin Sulaiman
Muhammad Haikal Iskandar bin Mohd Farid
Unit Latihan dan Kerjaya
2690008
Samb. 3008
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
BAHAGIAN KESELAMATAN
Mohd Feroze bin Md Noor
Penolong Pengarah (Keselamatan)
2592044
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Noor Khuzairi bin Zakaria
Pengawal Keselamatan Tinggi
2690030
2593030
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Amirul Bin Rozali
Pengawal Keselamatan Kanan
(Pentadbiran)
2690030
2593030
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Zamin bin Md Radzhi
Pengawal Keselamatan
(Pentadbiran)
2690030
2593030
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Arivendran a/l Kuppusamy
Pengawal Keselamatan
(Pentadbiran)
(Kad Kuasa/Kad Pengenalan Majlis/
Pas Keselamatan KOMTAR)
2690030
2593030
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Romee bin Usop
Pengawal Keselamatan (KUP)
(Z.P.B. Bayan Lepas)
Sivasantiren a/l Doraisingam
Pengawal Keselamatan Kanan
(Dewan Bandaraya/Bandaran)
2616141
Amir bin Latif
Pengawal Keselamatan
(Pejabat Balik Pulau)
Tingkat 3 Komtar
Kaunter Keselamatan
2592168
Tingkat 17
Kaunter Keselamatan Pejabat DB & SU
2593009
UNIT PENYELARASAN PEMBANGUNAN
Syawal Abul Haq b. Ahmad Jelani
Pegawai Tadbir
(Unit Penyelarasan Pembangunan)
2592033
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nur Fatin Azerin binti Mohamad Yusoff
Penolong Pegawai Tadbir (U3
2690007
Samb: 3007
-
Rozilah bt Mustaffa
Pembantu Tadbir (P/O)
2690007
Samb: 3007
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Ruslan b. Sapian
Pembantu Tadbir (P/O)
2690007
Samb: 3007
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
UNIT INTEGRITI
Hj. Rafat Bin Abdullah
Penolong Pengarah Kanan
2592137
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Nur Amira binti Tanwir
Penolong Pegawai Tadbir
2592275
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Mohamad Syafiq bin Uzir
Pembantu Tadbir Kanan
2592275
Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
-
Hubungi Kami
Telefon 04-259 2020
Emel -
Alamat Jabatan Khidmat Pengurusan, Majlis Bandaraya Pulau Pinang, Paras 17, KOMTAR, Jalan Penang, 10675 Pulau Pinang.
-
Dasar dan Garis Panduan
Sila klik di pautan https://www.mbpp.gov.my/ms/2-uncategorised/609-dasar-garis-panduan-perkhidmatan
-
Muat Turun Borang
Sila klik di pautan https://www.mbpp.gov.my/ms/muat-turun-borang
-
Perundangan
Sila klik di pautan http://www.mbpp.gov.my/ms/korporat/sumber/perundangan
-
Penerbitan
Sila klik di pautan http://www.mbpp.gov.my/ms/penerbitan