Portal Rasmi Majlis Bandaraya Pulau Pinang - Khidmat Pengurusan

Accessibility Tools

Skip to main content
Portal RasmiMajlis Bandaraya Pulau Pinang

Jabatan Khidmat Pengurusan

08 Februari, 2023

  • Profil

    Jabatan Sekretariat ditubuhkan pada tahun 1976 berikutan pada pelaksanaan Akta Kerajaan Tempatan 1976 yang melibatkan percantuman antara Majlis Bandaraya Georgetown dengan Majlis Daerah Luar Bandar ketika itu.

    Jabatan Sekretariat pada masa itu diketuai oleh Pengarah Pentadbiran dan kini selepas penyusunan semula organisasi mengikut Sistem Saraan Baru (SSB), Jabatan Sekretariat diketuai oleh Setiausaha Perbandaran sendiri. Sktruktur organisasi baharu Majlis Bandaraya Pulau Pinang telah berkuatkuasa 1 Oktober 2004. Jabatan Khidmat Pengurusan yang wujud hasil penskrukturan semula ini mengambilalih kebanyakan tugas Jabatan Sekretariat kecuali aktiviti riadah, rekreasi, pelancongan dan pengurusan Zon Perindustrian Bebas (FIZ). Bahagian Sistem Maklumat yang dahulunya di bawah Jabatan Kewangan telah diletakkan di bawah Jabatan Khidmat Pengurusan. Walau bagaimanapun, Jabatan Khidmat Pengurusan telah distrukturkan semula sebagai Jabatan Korporat pada tahun 2011. Namun, pada tahun 2015 Jabatan Korporat telah ditukarkan semula sebagai Jabatan Khidmat Pengurusan sehingga kini.

  • Objektif
    1. Mewujudkan kecemerlangan dalam pengurusan dan pentadbiran Majlis.

    2. Menentukan semua urusan Mesyuarat-mesyuarat Majlis berjalan dengan teratur dan mengikut jadual.

    3. Mewujudkan tenaga kerja yang mahir dan berdisiplin serta penggunaan personel secara optima.

    4. Menjamin keselamatan harta benda Majlis serta kawalan keselamatan dalam kawasan pentadbiran Majlis.

    5. Mengendali dan mempertingkatkan Sistem Maklumat Majlis.

  • Fungsi

    4.1 BAHAGIAN PENTADBIRAN & URUSETIA

    1. Menguruskan hal ehwal pentadbiran dan pengurusan kewangan.
    4.2 FAIL & PERCETAKAN
    1. Mengurus hal-hal berkaitan pengurusan rekod dan fail
    4.3 PEROLEHAN
    1. Mengurus perolehan sebut harga dan tender jabatan
    4.4 PERUMAHAN & KUARTERS
    1. Mengurus dan menyelenggara kuarters dan rumah peranginan.

    2. Menyelaras pinjaman perumahan kerajaan bagi kakitangan.

    4.5 BAHAGIAN PENGURUSAN MODAL INSAN - PERJAWATAN
     
    A) PERANCANGAN MODAL INSAN
    1. Perancangan tenaga manusia

    2. Pengambilan kakitangan tetap/kontrak/sambilan

    3. Pengukuhan Perjawatan 

    4. Kenaikan pangkat/ pemangkuan/ fleksi

    5. Semakan pengiktirafan kelayakan

    6. Pusingan Kerja

    7. Pertukaran/ peminjaman kakitangan

    8. Pelarasan Gaji

    9. Senarai Perjawatan

    10. Pemakaian skim-skim perkhidmatan baru

    B) HRMIS
    1. KUP 15 Tahun/ TBK 13 Tahun

    2. Pertukaran pelantikan kakitangan apabila berlaku perubahan skim perkhidmatan

    3. Bertanggungjawab terhadap pelaksanaan HRMIS peringkat Majlis (Pengurusan Rekod Peribadi, Pengurusan Cuti, Pengurusan Prestasi)

    4. Data Perjawatan

    4.5 BAHAGIAN PENGURUSAN MODAL INSAN - PERKHIDMATAN

    A) SARAAN DAN PASCA PERKHIDMATAN 
    1. Melaksanakan urusan persaraan kakitangan (Persaraan Wajib, Persaraan Pilihan, Persaraan atas sebab kesihatan dan Kematian dalam perkhidmatan)

    2. Memproses kelulusan Gantian Cuti Rehat kakitangan

    3. Mengurus pemberian Ex-Gratia Kematian.

     B) BELANJA PERUBATAN 
    1. Mengurus kemudahan permohonan perbelanjaan perubatan oleh  pesara dan kakitangan

    2. Mengurus tuntutan berkaitan pampasan Insurans dan  Skim Ex-Gratia

    C) LAIN-LAIN PERKHIDMATAN
    1. Melaksanakan urusan pemberian taraf berpencen kakitangan

    2. Menguruskan urusan pengesahan kakitangan.

    3. Memproses kelulusan urusan penanggungan kerja kakitangan

    4. Mengurus urusan prestasi kakitangan.

    5. Memproses permohonan Cuti kakitangan (CTR, CTG dan Cuti Sakit Lanjutan)

    6. Memproses permohonan-permohonan kakitangan berkaitan hitungan kilometre, cuti, elaun, dan permohonan keluar Negara

    7. Mengurus rekod/maklumat mengenai pengisytiharan harta kakitangan.

    8. Mengurus Buku Perkhidmatan kakitangan.

    4.6 BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT

    1. Pembangunan, pengembangan, Pindaan Sistem Aplikasi dan sokongan teknikal.

    2. Sistem Operasi komputer dan sokongan teknikal.

    4.7 BAHAGIAN KESELAMATAN
    1. Urusan Pengeluaran Pas dan Permit Barangan Terpakai bagi Zon Perindustrian Bebas FIZ.

    2. Urusan Permohonan Pas Keselamatan KOMTAR.

    3. Urusan pemeriksaan Keselamatan dan Kebakaran Jabatan.

    4. Urusan permohonan Kad Kuasa dan Kad Pengenalan Kakitangan Majlis.

    4.8 UNIT INTEGRITI
    1. Menangani isu-isu integriti, terutamanya berkaitan perilaku rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam agensi dan melaksanakan urusan tatatertib
  • Perkhidmatan Kami

    Tiada

  • Piagam Pelanggan
    1. Permohonan yang lengkap yang diterima dari Jabatan berhubung pengesahan dalam perkhidmatan kakitangan akan diproses dalam tempoh empat belas (14) hari.

    2. Temuduga bagi mengisi kekosongan jawatan akan dilaksanakan sekurang-kurangnya 80% proses pengisian dibuat dalam tempoh 3 hingga maksimum 4 bulan daripada tarikh kelulusan pengisian.

    3. Permohonan untuk permit mengeluarkan barang-barang lusuh dari kawasan perindustrian akandikeluarkan dalam tempoh dua (2) hari dari tarikh permohonan.

    4. Permohonan untuk pas tahunan zon perindustrian bebas akan dikeluarkan dalam tempoh satu (1) hari dari tarikh permohonan.

    5. Memproses dan meluluskan permohonan untuk mengikuti latihan/kursus/seminar/ konvensyen di dalam dan luar negeri dalam masa tujuh (7) hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan lengkap.

    6. Memproses dan meluluskan permohonan untuk mengikuti latihan/kursus/seminar/ konvensyen di dalam dan luar negeri dalam masa tujuh (7) hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan.

    7. Mengurus dan menyelaras Mesyuarat Biasa Majlis sekurang-kurangnya diadakan satu (1) kali sebulan serta menyediakan minit mesyuarat dalam tempoh tujuh (7) hari selepas tarikh mesyuarat berkenaan diadakan.

    8. Menyediakan baucer bayaran dan menyampaikannya kepada Jabatan Perbendaharaan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh penerimaan invois.

  • Carta Organisasi

    Carta Organisasi Jabatan Perbendaharaan

  • Direktori

    Nama

    Jawatan

    Telefon(Pejabat)

    E-mel[at]mbpp.gov.my

    BAHAGIAN URUSETIA

    Azman Bin Sirun

    Pengarah Khidmat Pengurusan

    04-2592258

    04-2638130

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Afiza bt. Ismail

    Pembantu Peribadi

    Kepada Pengarah Khidmat Pengurusan

    04-2592162

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Mohamed Fazli bin Mohamed Ismail

    Penolong Pengarah Kanan

    ( Urusetia )

    04-2592138

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Zaiton bt Hj. Darus

    Penolong Pengarah

    ( Urusetia )

    04-2592301

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nureliana binti Rosli

    Pegawai Tadbir

    (Pentadbiran & Kewangan / Rekod)

    04-2690017

    Samb: 3017

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Munira bt. Zaini

    Penolong Pegawai Tadbir

    (U1)

    04-2592114

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nur Fatin Azerin Bt Mohamad Yusoff

    Penolong Pegawai Tadbir

    (U3)

    04-2690007

    Samb: 3007

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Roslinah bt. Othman

    Pembantu Tadbir Tinggi

    ( Pentadbiran)

    04-2592117

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Muhammad Hairi Sady bin Hashim

    Pembantu Tadbir Kanan

    (Urusetia)

    04-2592172

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Khirulaida b. Hj. Aidarus

    Pembantu Tadbir Kanan

    (Am)

    04-2592246

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nur Aini binti Shaik Daud

    Pembantu Tadbir Kanan

    (Fail)

    04-2592116

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nur Azlina bt Md Yusoff

    Bilik Setiausaha Pejabat

    04-2592246

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Iffah Nabillah bt Roslan

    Bilik Setiausaha Pejabat

    04-2592246

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Noor Fadhilah Binti Abdullah

    Unit Dun / Mmk

    04-2592246

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    -

    Bahagian Kaunter

    (Depan)

    04-2592400

    -

    -

    Bilik Sumber

    04-2592036


    -

    Abidah bt. Zakaria

    Nadiah Zahirah bt Tajul Mulok

    Roshita binti Basha

    Nur Mazelifah bt Mazelan

    Nooraziah binti Ibrahim

    Unit Tender

    04-2592236

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Muhamad Amsyar bin Zainol

    Pembantu Tadbir

    (Urusetia 2)

    04-2592172

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Ahmad Nabil bin Mohd Noor

    Pembantu Tadbir

    (Urusetia 3)

    04-2590029

    Samb:3029

    ahmadnabil@mbpp. gov.my

    UNIT PENGURUSAN HARTA

    -

    Ketua Unit Kuarters Dan Perumahan

    (KUPH)

    04-2592136

    -

    Zatul Asmah bt. Mat Isa

    Penolong Pegawai Tadbir

    (UPH)

    04-2592190

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Syahirah Binti Abdul Rahim

    Pembantu Tadbir

    (UPH)

    04-2592190

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Lee Teik Boon

    Banglo Southview (Bukit Bendera)

    Banglo Richmond (Bukit Bendera)

    -

    -

    UNIT ASET DAN STOR

    Mahendran a/l Sereegaran

    Unit Aset & Stor

    2590029

    Samb. 3029

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    PENTADBIRAN DAN KEWANGAN

    Mahaya bt Mat Rejab

    Rafidah bt Abdul Aziz

    Fatimah bt Rusdi

    Unit Kewangan

    04-2592057

    -

    Siti Happizah bt Mohamed Som

    Nor Mazlina bt Abdul Shariff

    Abu Hassan bin Abu Bakar

    Tuntutan Bayaran Perubatan

    04-2592018

    -

    Asharuddin bin Zainal Abidin

    Pembantu Tadbir Cuti

    04-2592018

    -

    Saiful Azly bin Zainal Abidin

    Unit Pencetakan

    04-2592233

    -

    Nurashikin binti Zainol

    Dewan Bandaraya

    Unit Keurusetiaan Mesyuarat / MBM

    04-2616141

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Pusat Bayaran Setempat

    -

    04-2610182

    -

    Thiyagarajan a/l Balakrishnan

    Pemandu Urusetia

    019-4082535

    -

    Ishak bin Ismail

    Pemandu Urusetia

    -

    -

    Syaiful bin Md. Hassan

    Pemandu Urusetia

    -

    -

    Ahmed Mashoor bin Mohd Noor

    Pemandu Urusetia

    -

    -

    Syed Omar bin Syed Mansoor

    Pemandu Urusetia

    -

    -

    Zaharee Afendy bin Zakaria

    Pemandu Urusetia

    -

    -

    Thevendran A/L Raja Gopal

    Pemandu Urusetia

    -

    -

    Mohd Zulfadzli bin Mat Abu

    Pemandu Urusetia

    -

    -

    BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT

    Azrina Binti Abu Bakar

    Ketua Bahagian Teknologi Maklumat

    04-2592297

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Afiza Binti Abdul Wahab

    Pegawai Teknologi Maklumat

    04-2592030

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Sri Mageswari A/P Patel

    Pegawai Teknologi Maklumat

    04-2592056

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nur Syifa Binti Othman

    Penolong Pegawai Teknologi Maklumat

    04-2592229

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Asyrafi Bin Naharuddin

    Penolong Pegawai Teknologi Maklumat

    04-2592257

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Muhamad Amirul B. Rahim

    Penolong Pegawai Teknologi Maklumat

    04-2592055

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nurhafizah Binti Mohamed Salim

    Penolong Pegawai Teknologi Maklumat

    04-2592119

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nurul Izzati Binti Amiruddin

    Penolong Pegawai Teknologi Maklumat

    04-2592119

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Aisyah Umairah Binti Azmir

    Penolong Pegawai Teknologi Maklumat

    04-2592119

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Mohamad Shahirul Amin Bin Mohamed Jaffar

    Penolong Pegawai Teknologi Maklumat

     

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nur Alia Binti Jasmani

    Penolong Pegawai Teknologi Maklumat

     04-2592119

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Mohd. Zainuddin B. Ahmad Baki

    Pembantu Tadbir Kanan (Teknologi Maklumat)

    04-2592159

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    BAHAGIAN PENGURUSAN MODAL INSAN

    Norizianawati bt. Azizan

    Penolong Pengarah Kanan

    (Modal Insan)

    04-2592234

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Sheik Osman bin V.O. Sintha Madar

    Penolong Pegawai Tadbir Kanan

    (Perjawatan)

    04-2592240

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Norizawati bt. Mohd. Saad

    Penolong Pegawai Tadbir

    (Perkhidmatan)

    04-2592245

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Faridah Tunahar bt. Abdul Jalil

    Pembantu Tadbir Kanan

    (HRMIS)

    04-2592298

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Masdiana Bt Ferdaus

    Pembantu Tadbir Kanan

    (HRMIS)

    04-2592271

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Fazillawati bt Mohd Ariff

    Pembantu Tadbir

    (Perjawatan)

    04-2592311

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Noratikah bt Md Ariffin

    Siti Fazdlina bt M Kassim

    Azlina bt Yusoff

    Pembantu Tadbir

    (Perjawatan)

    04-2592115

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Noor Syahira bt Samsudin

    Pembantu Tadbir

    (Perkhidmatan)

    2592271

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Zuhainis bt Md Noor

    Pembantu Tadbir

    (Perkhidmatan)

    2592271

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Zahidah bt Zainul Abidin

    Pembantu Tadbir

    (Perkhidmatan)

    2592271

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

         

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Intan Shakira bt. Abdul Latif

    Setiausaha Pejabat

    2592324

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Roslinawati binti Mohd Rashid

    Penolong Pegawai Tadbir Kanan

    (Latihan dan Kerjaya)

    2592280

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Muhammad Taufiq bin Sulaiman

    Muhammad Haikal Iskandar bin Mohd Farid

    Unit Latihan dan Kerjaya

    2690008

    Samb. 3008

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    BAHAGIAN KESELAMATAN

    Mohd Feroze bin Md Noor

    Penolong Pengarah (Keselamatan)

    2592044

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Noor Khuzairi bin Zakaria

    Pengawal Keselamatan Tinggi

    2690030

    2593030

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Amirul Bin Rozali

    Pengawal Keselamatan Kanan

    (Pentadbiran)

    2690030

    2593030

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Zamin bin Md Radzhi

    Pengawal Keselamatan

    (Pentadbiran)

    2690030

    2593030

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Arivendran a/l Kuppusamy

    Pengawal Keselamatan

    (Pentadbiran)

    (Kad Kuasa/Kad Pengenalan Majlis/

    Pas Keselamatan KOMTAR)

    2690030

    2593030

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Romee bin Usop

    Pengawal Keselamatan (KUP)

    (Z.P.B. Bayan Lepas)

       

    Sivasantiren a/l Doraisingam

    Pengawal Keselamatan Kanan

    (Dewan Bandaraya/Bandaran)

    2616141

     

    Amir bin Latif

    Pengawal Keselamatan

    (Pejabat Balik Pulau)

       

    Tingkat 3 Komtar

    Kaunter Keselamatan

    2592168

     

    Tingkat 17

    Kaunter Keselamatan Pejabat DB & SU

    2593009

     

    UNIT PENYELARASAN PEMBANGUNAN

    Syawal Abul Haq b. Ahmad Jelani

    Pegawai Tadbir

    (Unit Penyelarasan Pembangunan)

    2592033

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nur Fatin Azerin binti Mohamad Yusoff

    Penolong Pegawai Tadbir (U3

    2690007

    Samb: 3007

    -

    Rozilah bt Mustaffa

    Pembantu Tadbir (P/O)

    2690007

    Samb: 3007

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Ruslan b. Sapian

    Pembantu Tadbir (P/O)

    2690007

    Samb: 3007

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    UNIT INTEGRITI

    Hj. Rafat Bin Abdullah

    Penolong Pengarah Kanan

    2592137

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Nur Amira binti Tanwir

    Penolong Pegawai Tadbir

    2592275

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Mohamad Syafiq bin Uzir

    Pembantu Tadbir Kanan

    2592275

    Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

  • Hubungi Kami
    Telefon          

    04-259 2020

    Emel

    -

    Alamat

    Jabatan Khidmat Pengurusan, Majlis Bandaraya Pulau Pinang, Paras 17, KOMTAR, Jalan Penang, 10675 Pulau Pinang.

  • Dasar dan Garis Panduan
  • Muat Turun Borang
  • Perundangan
  • Penerbitan