- Perkhidmatan Utama
- Jabatan
- Kawalan Bangunan
- Kejuruteraan
- Kesihatan Persekitaran
- Perbendaharaan
- Penilaian & Pengurusan Harta
- Perancangan Pembangunan
- Khidmat Pengurusan
- Penguatkuasaan
- Konservasi Warisan
- Perkhidmatan Perbandaran
- Landskap
- Pelesenan
- Pengurusan Korporat Dan Komuniti
- Pesuruhjaya Bangunan
- Unit Undang-Undang
- Unit Audit Dalam
- Unit Penyelarasan Pembangunan
- Unit Pusat Sehenti (OSC)
- Unit Integriti
- Bandar Mesra Usia
- Sistem Pengesan Paras Air
- Peta Had Sempadan Penyelenggaraan
Jabatan Perbendaharaan
-
Profil
Jabatan Perbendaharaan adalah salah satu jabatan di bawah Majlis Bandaraya Pulau Pinang yang bertanggungjawab dalam kutipan hasil Majlis menurut peruntukan-peruntukan undang-undang kecil untuk mendapat hasil.
-
Objektif
Untuk memastikan pengurusan kewangan Majlis dilaksanakan dengan efisien & efektif, selaras dengan matlamat Majlis kearah mewujudkan perkhidmatan yang cekap & berkualiti.
-
Fungsi
-
Mengurus hal bajet dan akaun seperti bayaran gaji, bayaran pembekal/kontraktor, pelbagai bayaran balik, menyediakan bajet dan penutupan akaun.
-
Mengurus hal kewangan seperti perolehan,perkhidmatan, pelaburan, serta aset dan pelupusan.
-
Mengutip hasil-hasil majlis seperti cukai taksiran, kompaun, letak kereta, pelbagai siberhutang dan penerimaan bayaran
-
Imbangan kutipan
-
Mengurus sistem letak kereta
-
Penang Smart Parking
-
-
Perkhidmatan Kami
- Mengutip hasil
- Cukai Taksiran
- Letak Kereta / Kompaun
- Pelbagai Siberhutang
- Penerimaan Bayaran
- Imbangan
- Cukai Taksiran
- Mengawal Perbelanjaan Mengikut Bajet Majlis
-
Bayaran Gaji
-
Bayaran Pembekal / Kontraktor
-
Pelbagai Bayaran Balik
-
-
Menyediakan Bajet dan Akaun
-
Bajet
-
Akaun
-
-
Mengurus sistem Letak Kereta
-
Penang Smart Parking
-
-
Mengurus pentadbiran Jabatan
-
Perolehan
-
Pentadbiran Am / Perkhidmatan
-
Pelaburan
-
Pelupusan
-
- Mengutip hasil
-
Piagam Pelanggan
-
Bil-bil Cukai Taksiran disediakan dan disampaikan melalui pos kepada setiap pembayar cukai taksiran dua (2) kali setahun, iaitu sebelum 10 Januari dan 10 Julai.
- Notis Cukai Taksiran disediakan dan disampaikan melalui pos kepada setiap pembayar cukai taksiran dua (2) kali setahun, iaitu sebelum 10 April bagi pembayaran untuk Februari dan 10 Oktober bagi pembayaran untuk Ogos.
-
Purata masa menunggu di kaunter bayaran untuk per transaksi per bil adalah dihadkan selama dua puluh (20) minit bagi masa sibuk dan sepuluh (10) minit bagi masa kurang sibuk.
-
Bayaran kepada pembekal dan kontraktor Majlis akan diproses dan bayaran melalui EFT akan disiap dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh sesuatu invois diterima dengan lengkap dari jabatan untuk pembayaran.
- Laporan Pemeriksaan ke atas bilangan petak kereta dan papan tanda Waktu Kawalan dı tempat letak kereta akan dısedıakan setıap mınggu.
- Penyediaan Akaun Tahunan dimuktamadkan pada bulan Mac
- Pinjaman kenderaan dan komputer kakitangan akan diproses dalam tempoh dua(2) minggu dari tarikh permohonan sekiranya permohonan lengkap diterima.
- Menyediakan bayaran dalam tempoh empat belas (14) hari.
- Aduan yang diterima akan diambil tindakan dalam tempoh dua (2) hari bekerja dan jawapan akan di beri dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dari tarikh penerimaan aduan.
-
- Carta Organisasi
-
Direktori
Nama
Jawatan
Telefon (Pejabat)
Emel[at]mbpp[dot]gov[dot]my
Tan Bee Luan
Pengarah Perbendaharaan
259 2121
tbluan
Rhidatul Nurshakila binti Mohd Nasir Setiausaha Pejabat 259 2294 kewangan Nor Hazliza Binti Ismail
Penolong Pengarah Perbendaharaan
259 2139
norhazliza
Muhammad Nur Alif b. Dahnizar Akauntan (Pengurusan) 259 2051 nuralif Nurbayah Iswanis bt. Ishak Penolong Akauntan Tinggi259 2122 nurbayahEmiza bt Md. Sirat Penolong Akauntan Kanan (Belanjawan) 259 2067 emiza Shuharni bt Jaafar Penolong Akauntan (Akaun)259 2053 shuharniRoslinda bt Ayub Penolong Akauntan (Gaji) 259 2174 roslinda Nor Azizah bt. Adusot Ketua Pembantu Tadbir Tinggi 259 2128 azizah Siti Rohana bt. Johari Pembantu Tadbir Kanan (Kewangan) 259 2129 rohana Muhammad Zulhelmi b. Jamal Pembantu Tadbir Kanan (Belanjawan & Akaun) 259 2065 mzulhelmi Rabi’Atul’ Nasrin Binti Zulkifli Penolong Pegawai Teknologi Maklumat 259 2323 nasrin BAHAGIAN HASIL Muhammad Norshazwan b. Abd Halim Akauntan (Hasil) 259 2173 norshazwan Husnul Faiyed b. Mohd Zaki Akauntan (Akaun) 259 2140 husnulfaiyed Roedayuni bt Ramli Penolong Akauntan (Tunggakan) 259 2049 roedayuni Nor Azirah bt. Omar Pembantu Tadbir Tinggi (Tunggakan) 259 2011 norazirah Siti Aminah binti Zahari Pembantu Tadbir Kanan (Kadar) 259 2178 sitiaminah Salbiah binti Kader Ansari Pembantu Tadbir Kanan (Pelbagai siberhutang) 259 2177 salbiah Firdaus b. Mohamad Pembantu Tadbir Kanan (Pembilang wang) 259 2179 firdausmohamad Azhar bin Abdul Rahim Pembantu Tadbir Kanan (Kompaun) 259 2178 azharabdrahim Lilli Pushpam A/P Vetha Perinbam Pembantu Tadbir Kanan (Pentadbiran & Am) 259 2052 lilli Aziyani bt Che Azib Penolong Jurutera (Letak Kereta) 259 2130 aziyani Asfazila bt. Mohamad Omar Penolong Akauntan KUP (Belip) 259 2341 asfazilah -
Hubungi Kami
Telefon 04-2592192
Emel kewangan[at]mbpp[dot]gov[dot]my
Alamat Jabatan Perbendaharaan, Majlis Bandaraya Pulau Pinang, Paras 15, KOMTAR, Jalan Penang, 10675 Pulau Pinang.
Cawangan 1
Telefon 04-2610182
Emel -
Alamat Pusat Bayaran Setempat MBPP, Jalan Padang Kota Lama, 10200 Pulau Pinang
Cawangan 2
Telefon 04-8668201
Emel -
Alamat Pejabat Kutipan Hasil Cawangan MBPP, Jalan Tun Sardon, 11000 Balik Pulau, Pulau Pinang
-
Dasar dan Garis Panduan
Sila klik di pautan https://www.mbpp.gov.my/ms/korporat/sumber/dasar-garis-panduan
-
Muat Turun Borang
Sila klik di pautan https://www.mbpp.gov.my/ms/muat-turun-borang
-
Perundangan
Sila klik di pautan http://www.mbpp.gov.my/ms/korporat/sumber/perundangan
BIL.
NAMA DOKUMEN
1.
Akta Kerajaan Tempatan 1976
2. Akta Pengangkutan Jalan 1987 3. Akta Perbendaharaan 4. Perintah Pengangkutan Jalan ( Tempat Letak Kereta) -
Penerbitan
Sila klik di pautan https://www.mbpp.gov.my/ms/korporat/sumber/penerbitan-2
BIL.
NAMA DOKUMEN
1.
Penyata Kewangan Tahunan
2. MBPP Smart Pay 3. Penang Smart Parking