- Profil
- Pengurusan
- Sumber
- Statistik
- Pengiktirafan
- Perundangan
- Penerbitan
- Data Terbuka
- Dasar & Garis Panduan
- Dasar & Garis Panduan Jabatan Perancangan Pembangunan
- Dasar & Garis Panduan Teknologi Maklumat
- Dasar & Garis Panduan Perkhidmatan
- Dasar & Garis Panduan Jabatan Kawalan Bangunan
- Dasar & Garis Panduan Jabatan Konservasi Warisan
- Dasar & Garis Panduan Bahagian Pelesenan
- Dasar & Garis Panduan Landskap
- Dasar & Garis Panduan Jabatan Kejuruteraan
- Dasar & Garis Panduan Unit Integriti
- Dasar & Garis Panduan Lain-lain Jabatan
- Ucapan Penangguhan Ahli Majlis
- Ucapan Datuk Bandar
- Penyata Kewangan
- Piagam Pelanggan
Pencapaian Piagam Pelanggan
SEPTEMBER DAN OKTOBER 2024
BIL |
PERKHIDMATAN UTAMA |
JENIS PERKHIDMATAN YANG DISAMPAIKAN KEPADA PELANGGAN |
SASARAN |
PENCAPAIAN |
SASARAN | PENCAPAIAN | |
SEPTEMBER |
SEPTEMBER (%) |
OKTOBER | OKTOBER (%) | ||||
1. |
Bil-bil Cukai |
Bil-bil cukai taksiran akan disediakan dan disampaikan melalui pos kepada setiap pembayar cukai taksiran dua (2) kali setahun, iaitu sebelum 10 Januari dan 10 Julai. | - | - | - | - | |
2. |
Permohonan Pelan Bangunan |
Permohonan Pelan Bangunan akan diproses dalam tempoh Tiga puluh tujuh (37) hari. |
70 |
997.14% |
63 |
95.24% |
|
3. |
Permohonan Pelan-Pelan Kejuruteraan |
Permohonan bagi pelan-pelan Kejuruteraan yang melibatkan Pelan Jalan dan Parit dan Pelan Kerja Tanah akan diputuskan dalam tempoh tidak melebihi lapan puluh (80) hari serta Pelan Lampu Jalan tidak melebihi tempoh tiga puluh tiga (33) hari dengan syarat semua dokumen dikemukakan dengan lengkap dan teratur dan mematuhi syarat-syarat Majlis. Perakuan Pelan Jalan & Parit (80 hari) Perakuan Pelan Lampu Jalan (33 hari) Perakuan Pelan Kerja Tanah (80 hari) |
1 2
5 |
100%
100%
100% |
11
1
8 |
100%
100%
100% |
|
4. |
Permohonan Permit Menggali Jalan |
Kelulusan bagi permohonan Permit Menggali Jalan akan dikeluarkan dalam tempoh masa tujuh (7) hari tertakluk kepada semua syarat-syarat Jabatan dipatuhi. |
11 |
100% |
6 | 100% | |
5. |
Permohonan Kebenaran Merancang |
Permohonan Kebenaran Merancang samada secara serentak / berasingan akan diproses dan diputuskan dalam tempoh (158) hari. Permohonan Kebenaran Merancang samada secara serentak/berasingan akan diproses dan diputuskan dalam tempoh 77 hari. – ILCS (SPPM) |
12
- |
75.00%
- |
13
- |
100%
- |
|
6. |
Permohonan Pelan Lanskap |
Permohonan untuk kelulusan Pelan Lanskap yang dikemukakan kepada Jawatankuasa One Stop Centre (OSC) akan diputuskan dalam tempoh satu (1) bulan. |
1 |
100% |
2 | 100% | |
7. |
Taksiran Harta |
Semua harta akan siap ditaksirkan dari tarikh penerimaan notis OC / CCC dalam tempoh satu (1) bulan. |
17 |
100% |
- | - | |
8. |
Carian Dan Pertanyaan Mengenai Cukai Taksiran |
Semua carian dan pertanyaan mengenai cukai taksiran akan dijawab dalam tempoh tujuh (7) hari. |
3,396 |
100% |
3,700 |
100% | |
9. |
Pengawalan dan Pencegahan Penyakit Berjangkit |
Tindakan-tindakan untuk tujuan pengawalan dan pencegahan penyakit berjangkit yang berkesan akan dijalankan lima (5) hari seminggu. |
32 |
100% |
37 | 100% | |
10. |
Proses Penyembelihan Haiwan |
Semua proses penyembelihan haiwan di Rumah Sembelih Majlis akan dijalankan dalam tempoh dua (2) jam. Lembu Kambing |
43 71 |
100% 100% |
72 88 |
100% 100% |
BIL |
PERKHIDMATAN UTAMA |
JENIS PERKHIDMATAN YANG DISAMPAIKAN KEPADA PELANGGAN |
SASARAN |
PENCAPAIAN |
SASARAN | PENCAPAIAN |
SEPTEMBER |
SEPTEMBER (%) |
OKTOBER | OKTOBER (%) | |||
11. |
Permohonan Lesen (i) Lesen Establisymen Makanan, Iklan Tempat Hiburan Awam, Garaj, Tred, Perniagaan dan Perindustrian
(ii) Lesen Gerai Sementara/Gerai Bermusim |
(i) Permohonan lesen Establisymen Makanan, Iklan Tempat Hiburan Awam, Garaj, Tred, Perniagaan dan Perindustrian diputuskan dalam tempoh empat (4) minggu.
(ii) Permohonan lesen gerai sementara/gerai bermusim yang diluluskan dan lesen dikeluarkan dalam satu (1) hari |
244
148 |
100%
100% |
253
139 |
100%
100% |
12. |
Pengendalian Aduan: (i) Mengenai Sampah (ii) Mengenai Parit/Jalan (iii) Perkara-perkara Am (iv) Maklumbalas kepada pelanggan |
Aduan mengenai sampah yang tidak dikutip pada hari pungutan akan diambil tindakan dalam tempoh 24 jam. Aduan mengenai parit tersumbat dan kekotoran jalan akan diambil tindakan pemulihan dalam tempoh 48 jam. Semua aduan melalui surat, datang sendiri (bersemuka), telefon, laman web dan e-mel diakui terima dan disalurkan kepada jabatan yang berkenaan pada hari yang sama. Maklumbalas kepada pelanggan akan diberi dalam tempoh lima (5) hari bekerja dari tarikh aduan yang diterima. |
162
160 30
429 |
100%
100% 100%
100% |
143
142 30
408 |
100%
100% 100%
100% |
13. |
Pertanyaan Am Mengenai Perundangan |
Semua pertanyaan mengenai perundangan akan diberikan jawapan dalam tempoh empat belas (14) hari. |
31 |
100% | 35 | 100% |
BIL |
PERKHIDMATAN UTAMA |
JENIS PERKHIDMATAN YANG DISAMPAIKAN KEPADA PELANGGAN |
SASARAN |
PENCAPAIAN |
SASARAN | PENCAPAIAN |
SEPTEMBER |
SEPTEMBER (%) |
OKTOBER | OKTOBER (%) | |||
14. |
Ulasan/Pandangan Teknikal Mengenai Perundangan |
Ulasan/Pandangan teknikal dikemukakan dalam tempoh empat belas (14) hari. |
29 |
100% |
29
|
100% |
15. |
Perkhidmatan Kaunter Pertanyaan |
Semua pengunjung ke kaunter pertanyaan akan diberi layanan yang cepat dan cekap dalam tempoh tidak melebihi tiga (3) minit. |
3,371 |
100% |
3,588
|
100% |
16. |
Aktiviti-aktiviti Rekreasi |
Menghidupkan suasana taman melalui aktiviti-aktiviti rekreasi di Taman Perbandaran sebanyak 84 kali sebulan seperti berikut:-
|
18 25 17
4 25 9 |
100% |
17 27 18 5 27 8 |
100% |
17. |
Tempahan Taman/Padang/Kompleks Majlis |
Permohonan bagi tempahan balai-balai rakyat, padang-padang awam, taman-taman awam dan rekreasi, Kompleks Sukan Balik Pulau dan Stadium Bandaraya akan diputuskan serta-merta dan permohonan secara surat-menyurat akan dijawab dalam tempoh masa satu (1) minggu hingga dua (2) minggu. |
1,051 |
100% |
1,168 | 100% |